فیلم | شاخص‌های تربیتی قرآن کریم / معامله‌ای «بُرد، بُرد» میان خدا و بنده
کد خبر: 3920633
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
قسمت بیست و دوم /

فیلم | شاخص‌های تربیتی قرآن کریم / معامله‌ای «بُرد، بُرد» میان خدا و بنده

بنابر آنچه که در آیه 111 سوره مبارکه توبه آمده است، تنها راهی که ما را از فنا نجات می‌دهد و به بقا دائمی می‌رساند، تا از سوی خدا خریداری شویم، شهادت است.

به گزارش ایکنا، در ادامه سلسله مباحث روش‌های تدبر در قرآن با تدریس اسماعیل عاکفی، پژوهشگر علوم قرآنی، از قسمت نوزدهم، به دلیل همزمانی با ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) و آغاز ما‌ه‌های محرم و صفر، آیات انتخاب شده مرتبط با تربیت حسینی و قیام خونین کربلاست. در ادامه با قسمت بیست‌ودوم این برنامه همراه شوید؛

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) و یاران با وفایش را تسلیت عرض می‌کنم.

خداوند به عنوان خالق انسان‌ها، دستور به معامله در روابط را مطرح کرده است و خواسته است که در قالب معامله با یکدیگر رفتار کنند، چه معاملات دنیایی، مثل خرید و فروش و حتی ازدواج که در قالب آن افراد با یکدیگر عقد می‌بندند و چه معاملات اخروی. آنقدر معامله، مهم است که خداوند در آسمان‌ها نیز حرف از معامله می‌زند و مرگ انسان را به معامله تشبیه کرده است. او به ما یاد می‌دهد، همانطور که گفته شده چگونه زندگی کنید، الان یاد بگیرید، چگونه بمیرید.

در سوره مبارکه توبه آیه 111 می‌فرماید: «اِنَّ اللّهَ اشتَری مِنَ المُؤمِنینَ اَنفُسَهُم وَ اَموالَهُم بِاَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ» خداوند مشتری جان مؤمنین است. جان‌هایشان و مال‌هایشان را در ازای بهشت می‌خرد. در هر معامله یک ثمن وجود دارد و یک مثمن، یعنی یک طرف پول است و طرف دیگر جنسی وجود دارد. پولی که در ازای جان‌ها داده می‌شود، بهشت است و آنچه که از سوی خدا خریداری می‌شود، جان مؤمنین است.

در ادامه آیه آمده است: «یُقاتِلونَ فی سَبیلِ اللهِ» مؤمنین که خداوند جان‌هایشان را می‌خرد، افرادی هستند که در راه خدا جهاد می‌کنند، «فَیَقتُلونَ وَ یُقتَلون» در راه خدا می‌کشند و کشته می‌شوند؛ «وَعْدًا عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ وَالْقُرْآنِ» این وعده الهی فقط در قرآن نیست، وعده حق الهی است که در تورات و انجیل گفته شده است. «وَمَنْ أَوْفَىٰ بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ ۚ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بَايَعْتُمْ بِهِ» هرکسی که پای این عهد بایستد، خداوند می‌خرد آنچه که خریدنی است و پای این بیع است، «وَذَٰلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ» تنها فوز عظیم، همانا این موضوع است.

در خیلی از معاملات فکر می‌کنیم، بسیار بُرد کرده‌ایم، اما ممکن است آن برد قابل توجهی نباشد، اما قرآن کریم می‌فرماید «اگر کسی جان و مالش را در راه خدا معامله کرد، او برنده است».

حضرت سیدالشهدا(ع) سید جوانان اهل بهشت، تمام هستی خودش را با خداوند متعال معامله می‌کند، 18 نفر در میان پسر، برادر، برادرزاده، خواهرزاده و نزدیکان را در راه خدا قربانی می‌کند. بهترین یاران را که در شب قبل از عاشورا فرمودند در طول تاریخ بشر، هیچ‌کس یارانی به خوبی یاران من نداشته است، در راه خدا قربانی می‌کند و دقیقاً هنگامی که همه رفتند و حضرت(ع) تشنه، تنها و بی‌پناه هستند، حضرت جان خود را در راه خدا هدیه می‌کنند و بعد خودشان و چه حضرت زینب(س) بیان می‌کنند «اللهم تقبل منا هذا القربان؛ خداوند این قربانی را از ما قبول کن». آنقدر در راه خدا، جان دادن مهم است که حضرت فرمود: هرکسی که حاضر است از ته دل، خونش را بدهد «فَلْیَرْحَلْ مَعَنَا» با ما حرکت کند.

خیلی از اوقات بر زبان می‌گوییم «حسینی بودن، حسینی بودن، حسینی بودن». امروز دقیقاً همان روزی است که باید توجه کنیم، اگر یاد گرفتیم چگونه زندگی کنیم، امروز یاد بگیریم، چگونه بمیریم. قرآن کریم بیان می‌کند، تنها راهی که ما را از فنا نجات می‌دهد و به بقا دائمی می‌رساند، تا از سوی خدا خریداری شویم، شهادت است.

ان‌شاءالله خداوند شهادت را نصیب همه ما بفرماید. خدا نگهدار و التماس دعا».

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha